Ha lenne verseny a gyártók között is a World Press Photo pályázaton, akkor a 2020-as mezőnyben a Fujifilm győzne a résztvevő modellek számával, de továbbra is a Canon vezeti a népszerűségi listát. Érdekes statisztikák jönnek a legnagyobb sajtófotó pályázat háza tájáról. 

Valamiért az embereket érdekli, hogy a világ legjobb fotósai (akik között idén magyar díjazott is volt Horváth Eszter személyében) milyen felszereléssel fotóznak. Nem mintha ők egy márka vagy konkrét típus megválasztásától lennének jók, de érdekes látni, hogyan alakulnak a preferenciák.

Fontos, hogy az alábbi számok csak a nyertes alkotások mögött álló vasakra értendők, nem az összes pályaműre!

A nyertes pályaművek az alábbi típusokkal készültek:

  • 9 db Fujifilm (X-H1, X-T3, X-Pro2, GFX100, X100F, X100T, X100S, X100, X-T10)
  • 8 db Nikon (D800, D850, D750, D5, D4S, D600, D3, D4)
  • 5 db Canon (5D Mk III, 5D Mk IV, 5D Mk II, 5DS, 5DS R)
  • 3 db Sony (A7R III, A7R II, A7 III)
  • 1 db Leica (M10)
  • Egyéb

De mi a helyzet a kategóriák leosztásával?

  • 13 db DSLR
  • 9 db MILC
  • 4 db kompakt (X100)
  • 1 db drón
  • 1 db analóg

A kompakt kategória ebben az esetben egy cseppet félrevezető, hiszen a Fujifilm X100-as sorozata csak annyiban különbözik egy MILC-től, hogy egy fixen ráépített (ekv.) 35mm f/2 objektíve van, de technológiai értelemben teljes értékű tagja az X-rendszernek. Mindenesetre ennél is sokkal érdekesebb, hogy a Canon és Nikon is rendelkezik ma már APS-C és Full Frame MILC rendszerekkel, de úgy tűnik a riporterek más gyártóknál kötnek ki, ha szabadulnának a csattogó tükörtől.

Ezek pedig már a legnépszerűbb (egynél többször előforduló) típusok:

  • 9 db Canon EOS 5D Mark IV
  • 4 db Nikon D5
  • 4 db Canon EOS 5D Mark III
  • 3 db Fujifilm X-Pro 2
  • 2 db Fujifilm X100T
  • 2 db DJI Phantom 4
  • 2 db Sony A7R III

Látszik, hogy a számszerűségi versenyt még mindig a Canon dominálja, de a Fujifilm már egy igazán komolyan vehető tényezővé vált a professzionális fotóriporteri szakmában, amivel messze felülreprezentált is a piaci részesedéséhez képest (hiszen világviszonylatban csak a negyedik a Canon, Sony és Nikon után). Talán mégsem a Full Frame teszi a profi fotóst, hanem az évek, tapasztalat meg a tehetség?