Sokáig pletykálták, hogy a Fujifilm is felül az “IBIS vonatra” és vázba épített szenzor stabilizáció irányába fog fejleszteni. Logikus lett volna egy esetleges X-T3-ban bemutatni ezt az egyre több gyártó által használt funkciót, de a Fujifilm nem aprózta el. A H-sorozat megjelenésével egyben új király is érkezett az X-rendszerbe.

  • 24.3 megapixeles X-Trans III CMOS szenzor
  • 5 tengelyes szenzor stabilizáció (akár 5.5 fényérték előnnyel)
  • ISO 200 – 12800 (kiterjesztve: ISO 100 – 51200)
  • 14 fps sorozatfelvétel (elektronikus zárral)
  • 8 fps sorozatfelvétel (mechanikus zárral, portré markolatot csatlakoztatva 11 fps)
  • 3.68 millió pixeles, 0.75x nagyítású OLED elektronikus kereső (100 Hz képfrissítéssel és 0,005s késleltetéssel)
  • Felső státusz LCD
  • 3″ méretű érintőképernyő, 3 irányba hajtható (fel, le, jobbra)
  • 4K UHD (29.97p, 25p, 24p, 23.98p) és DCI-4K (24p, 23.98p) videó akár 200 Mbps bitrátával
  • Folyamatos 4K felvétel maximum 15 percig (portré markolattal 30 percig)
  • Full HD 1080p videó akár 120 fps sebességgel
  • Új Eterna filmszimulációs mód (főként mozifilmes felhasználásra)
  • F-Log mostantól menthető memóriakártyára is
  • Halk mechanikus zár
  • Időjárásálló, magnézium-ötvözet váz
  • Beépített Wi-Fi és Bluetooth modul
  • Dupla SD kártyafoglalat

Természetesen az X-H1 nem a teljes Fujifilm paletta csúcsa, hiszen ezt a titulust jelenleg a középformátumú GFX 50s foglalja, de az egy másik rendszer. Ehhez képest az X-H1-et úgy kell elképzelni, mintha az X-T2 és a GFX 50s törvényen kívüli gyermeke lenne. A szenzor az X-T2 felől érkezik, de a kereső, státusz LCD és egy sor kisebb-nagyobb funkció viszont a középformátumból csúszott le.

Talán sokan fanyalognak majd rá, de az X-H1 vázba épített szenzor stabilizálása nem működik minden objektívvel, egyes optikai képstabilizációval ellátott üvegek esetén a vázban lévő stabilizátor lekapcsol. Ez idővel talán firmware frissítéssel változhat, de jelenleg ez a helyzet. A stabilizátor egyébként 5,5 fényértéket tud fogni, ami kifejezetten jó értéknek számít.

A vázat a profi fotósok visszajelzései alapján fejlesztették tovább, megjelent a hátoldali AF-On gomb, ami hüvelykujjal fókuszálást tesz lehetővé (végre valahára). A felső státusz LCD, a hátoldali LCD képernyő 3 irányba való dönthetősége és a hatalmas keresőképet és villámgyors képfrissítést adó EVF is a profi ligába emeli az X-H1-et. Ehhez jön még a világítás vibrálását redukáló mód, ami a beltéri rendezvény- és sportfotósok régóta vágyott funkciója. Itt fontos még megjegyezni, hogy a Fujifilm szerint a mechanikus zár áttervezésével ez lett a leghalkabb gép az X-rendszerben (elektronikus zárral pedig teljesen némává tehető).

A videósok is örülhetnek, mivel végre lehet memóriakártyára F-Log-ot menteni, amit az X-T2 csak külső felvevőre tudott kilőni. A 4K UHD mellett megjelent a DCI-4K rögzítés is, illetve egy új ETERNA filmszimulációs mód is, kifejezetten a mozifilmes igényekhez. A 4K videók már 200 Mbps bitráta mellett is menthetők és megjelent a 120 fps mód Full HD felbontással. Az viszont szinte vicces, hogy a váz nem kapott fejhallgató kimenetet, ehhez a VPB-XH1 portré markolatot kell megvásárolni.

Az X-H1 váz tehát tudásban az X-T2 és az X-Pro 2 fölé érkezett, ez az árán is meglátszik: A váz ára 1899 dollár lesz mikor piacra kerül (jelenleg az X-T2 és X-Pro 2 ára 1599 és 1699 dollár).