Történet az üvegről, ami utoljára talán úttörőket fényképezett és egy DSLR találkozásáról. A fotósok háztartásában sokszor gyűlnek a fényképezőgépek, régi analógok és olyan digitálisak amik saját idejükben nagyon jók voltak, de ma már eladni sem érdemes őket. Nálam is van a Cmeha 8-tól (“Szmena”, oroszul: Смена) a Nikon 1-ig minden. Nem emlékszem, hogy ez a kis szovjet gép hogy került hozzám, a tárcsái már nem mozognak, letört róla ez-az, már régóta érdekelt hogy a rajta lévő kis objektív vajon milyen képet rajzolna egy digitális vázon.

Szeretnénk veletek megismertetni egy új rovatot, melyben ti oszthatjátok meg másokkal a grafika, nyomda, fotó vagy éppen videó terepén tett érdekes kalandjaitokat. Emberi drámák vagy vicces közjátékok? Itt nincs cenzúra! Át is adnánk a szót Laczkovics Lászlónak. – a szerk.

Történet az üvegről, ami utoljára talán úttörőket fényképezett és egy DSLR találkozásáról. A fotósok háztartásában sokszor gyűlnek a fényképezőgépek, régi analógok és olyan digitálisak amik saját idejükben nagyon jók voltak, de ma már eladni sem érdemes őket. Nálam is van a Cmeha 8-tól (“Szmena”, oroszul: Смена) a Nikon 1-ig minden. Nem emlékszem, hogy ez a kis szovjet gép hogy került hozzám, a tárcsái már nem mozognak, letört róla ez-az, már régóta érdekelt hogy a rajta lévő kis objektív vajon milyen képet rajzolna egy digitális vázon.

Előkaptam hát a csavarhúzót és arra gondoltam, na ez nehéz lesz… nem volt az! Meglepő volt számomra, hogy mindent csavar tartott, semmi feszegetés, műanyagok törése, amit már annyira megszoktunk ma a fröccsöntött termékek korában. Húsz perc múlva a kezemben volt a kiszerelt objektív, a zárszerkezet össze volt vele építve így ott kicsit drasztikusabban kellett vele bánni, de végül sikerült. A blende az objektív elején állítható be f/4 és f/16 között.

Na most jött a DSLR, van egy Nikon D70s a háztartásban, néha elviszem tartalékgépnek aztán alszik a hátizsákban. Kerestem egy után gyártott vázsapkát (sokkal vékonyabbak és nincs rajtuk felirat így könnyebb őket átfúrni) és Dremel géppel készítettem rá egy akkora lyukat amibe éppen beleillett az objektív. Nem árt óvatosnak lenni, ugyanis a vázba kell lógni az objektívnek de közben nem érheti el a tükröt. Egy Cmeha 8 objektív vége ugyanis jóval közelebb volt a filmsíkhoz, ennek megfelelően csak 1-1,5 méteres távolságig lehet élesre állítani a tükör sérülése nélkül!

Az élesség állítása menetes furatban történt a Cmeha-n de azt el kellett dobni, mert a menetes anya beépítése a vázsapkába bár lehetséges lenne, még jobban szűkítené a lehetőségeket: az objektív belső vége még messzebbre kerülne az érzékelőtől. Élességet 2 féle módon lehet állítani: vagy az objektívet mozgatod finoman a furatban, vagy te mozogsz. Én az utóbbit választottam, mivel 10-20 centikről van szó, a szabadtéri makrózásnál amúgy is megszoktam a táncikálást, nem mindig állványoz az ember makró sínnel.

Mikor az összeszereléssel végeztem, modellnek Főnixmadarat a magyar agarat kértem fel, úgy is asszisztált az egész szerelési folyamat alatt, gondoltam akkor ezt is élvezni fogja, meg hát az emberek fejében amúgy is agárfotós vagyok. Valami elképesztően ismerős képet ad egy ilyen barkácsolt objektív: képes éles képet adni közeli témák esetén, de az előnye éppen a lágy életlenségben van, még egy kis döntés is belefért. Ez a gyermekkorom amatőr fényképeinek a rajzolata, a Fényszövben, Ofotértben hívott 10×13-as fekete-fehérek hangulata.

Nem vettem elő a Nikon SB-800-as rendszervakut, csak feltolt ISO-val játszottam vele, de nagyon izgalmas képet adott. A por és a fényképezőgépek sérülékenysége miatt csak azoknak ajánlom, akik tudják, hogyan működik egy fényképezőgép! Minek nekünk Instagram, maradjunk a valóságnál!

Jó fényeket kívánok!

Laczkovics László

Szerkesztői megjegyzés: Szerintünk érdemes megnézetek László Facebook oldalát is, ahol még több remek fotót találhattok, többek között agár témában is.