Papíron a Sony A9 pont úgy néz ki, mintha a teljes DSLR és MILC felsőkategóriát egyetlen mozdulattal zárójelbe tudná tenni. A specifikációkból egy igazi lopakodó nehézbombázó rajzolódik ki. Az A9 bemutatóján elhangzottak szerint még a Nikon D5-öt is maga mögé utasítja, ami egyértelműen kijelöli azt, hogy a Sony csúcstámadásra készül vele.

  • 24,2 megapixeles Full Frame rétegelt BSI-CMOS szenzor
  • E-bajonett
  • ISO 100 – 51 200 érzékenység (kiterjesztve: ISO 50 – 204 800)
  • Bionz X feldolgozó LSI frontend processzorral
  • 5 tengelyes képstabilizátor (akár 5 EV előnnyel)
  • 693 mezős kontraszt-fázis alapú hibrid AF (a képmező 93%-át fedik le)
  • 3,69 millió pixeles EVF akár 120 fps móddal (0.78x nagyítás, 100% képfedés)
  • 3” méretű dönthető érintőképernyő
  • Legrövidebb zársebesség: 1/32000 elektronikus zárral (rolling shutter nélkül) vagy 1/8000 mechanikus zárral
  • 20 fps sorozatfelvétel (241 RAW fájlig) folyamatos élőképpel és autofókusszal
  • Memóriába elmenthető AE/AF beállítások
  • 4K videó legfeljebb 30 fps mellett (6K oversampling), Full HD videó legfeljebb 120 fps mellett
  • Fejhallgató, mikrofon és XLR csatlakozó
  • Dupla SD memóriakártya foglalat (ebből az egyik UHS-II kompatibilis)
  • Beépített Wi-Fi csatlakozás, Ethernet port
  • 650 kép LCD módban, 450 kép EVF módban (CIPA mérés szerint)

A Sony szereti az elsőségeket, felsorolni is nehéz, hogy milyen technikai-technológiai újításokban volt az első az elmúlt években és az A9 is ilyen nagy első: Ő az első MILC, ami nem fél nekimenni a DSLR csúcskategóriának és nem csak a tükörmentesek trónjára vágyik. Mindennek a lelke az új processzor, melyből rögtön kettőt is kapunk a sebesség kedvéért. A szenzor szupergyors kiolvasásának köszönhető, hogy mentesülünk a rolling shutter utálatos negatív hatásaitól fotó és videó módban egyaránt.

Ez egyrészt alkalmassá teszi az A9-et a teljesen csendes üzemmódra, hiszen mechanikai elem nem mozog exponálás során elektronikus zárat választva. Másrészről pedig ott van az EVF olyan gyors képfrissítése és alacsony késleltetése, mely már az optikai keresőhöz ragaszkodókat is meggyőzheti, mindezt hatalmas keresőkép mellett (ilyet még Full Frame DSLR-től sem láthattunk). Sorozatfelvétel során az élőkép folyamatos marad, nincs szaggatás vagy tükörcsapkodás, csak az élőkép keretének villogtatása jelzi, hogy éppen 20 fps sebességgel füstöljük a fotókat.

AF-mezők

A videósok egyrészt örülhetnek, hiszen amit az A9 tud, azt kiemelkedően tudja, például a 4K kimenet a teljes szenzor kiolvasásával 6K felbontásról leméretezve állítja elő, ami kiemelkedő részletességet garantál, de a lassított Full HD felvételek kedvelői is örömüket lelhetik a 120 fps-ben. Az audio csatlakozások terén is jól állunk (igaz az XLR-hez külső adapter kell), viszont a Sony bevallottan a fotósokra gondolva fejlesztette az A9-et, így itt meg is áll a videós tudomány: Nincsenek Log profilok és egyéb filmes képi módok. Nagy kár érte.

Az A9 olyan apró okosságokkal is kedveskedik, mint az AE/AF beállítások elmentése, a szemkövető fókusz már takart arc esetén is működik, de a legutóbb kijelölt AF mezőt is képes megjegyezni a gép elfordításakor (például portré állásba fordítva a gépet visszateszi oda a kijelölt AF mezőt, ahol legutóbb portré állásban hagytuk).

Meg is kérik a Sony A9 árát, itthon bruttó 1,5 millió forint körüli árcédulára kell majd számítani, ami elsőre soknak tűnik, de a Canon és Nikon csúcskategóriás gépei már 2 millió fölé hízták magukat. A különbözetet alighanem pót akkumulátorokra kell majd költeni, mert sajnos a technolgiának komoly energiaéhsége van: Üzemidőben messze vagyunk még a DSLR-ek szintjétől, de ez valahol érthető is. Szerencsére a gépet USB porton keresztül is lehet táplálni (sőt a benne lévő akkut tölteni is).