MEGOSZTÁS

Haragos a szakma óceánon innen és túl a Flickr újabb módosításai miatt, melynél a legfontosabb, hogy mostantól megszűnik a professzionális fotósoknak kialakított előfizetéses modell. Ezek mellett már szinte csak apróságnak tűnik a teljes design váltás és a mindenkinek ingyen járó 1 TB méretű tárhely.

Haragos a szakma óceánon innen és túl a Flickr újabb módosításai miatt, melynél a legfontosabb, hogy mostantól megszűnik a professzionális fotósoknak kialakított előfizetéses modell. Ezek mellett már szinte csak apróságnak tűnik a teljes design váltás és a mindenkinek ingyen járó 1 TB méretű tárhely.

A Yahoo a napokban hatalmas változásokat jelentett be, például megvásárolták az egyik legnépszerűbb blog szolgáltatót a Tumblr-t, amelynek a közössége cseppet sem örül ennek, hiszen szerették, hogy eddig reklámok nélkül blogolhattak és tudják jól, hogy mi történt a Flickr felvásárlása után (erről a következő bekezdésben). Az évi 13 millió dolláros (csekély) bevételt generáló szolgáltatásért a Yahoo kereken 1.1 milliárd dollárt fizetett, ami előrevetíti, hogy komoly strukturális változtatásokra van kilátás, élen a mindent elárasztó reklámokkal és az alapfunkciókat fizetős extraként eladott szolgáltatásokkal, hogy a népes közösséget a fejőgépre kapcsolják.

A Yahoo pár éve a Flickr-t is megvásárolta magának, ami akkoriban a legnagyobb, professzionális és haladó amatőr fotósoknak szóló szakmai portál, illetve fotó-megosztó volt, ahol nemzetközi közösségi életet lehetett élni a szakma szereplőivel. A Yahoo csupán pár év alatt elérte, hogy a profik többsége távozzon (például a nem titkoltan az ő igényeiket kiszolgáló 500px.com-ra), a TOP 5 fényképezőgép első négy helyén különféle iPhone modellek állnak és a legutóbbi módosítások sem nyerték el a közösség még megmaradt kemény magjának tetszését.

A PetaPixel például egyenesen Marissa Mayer-nek, a Yahoo vezérigazgatójának ugrott neki egy szubjektivitást nem nélkülöző cikkben. A vezérigazgató szavait azért bírálják, mert arra igyekezett utalni, hogy a „Pro” előfizetésre azért nincs már szükség, mert mostantól mindenki a „profiknak járó” szolgáltatásokat kapja majd az 1 TB tárhely és korlátlan felbontású fotók megosztása révén. A PetaPixel szerint viszont közel sem ennyiből áll profinak lenni. Egyébként a „minden ingyen van” elve itt sem igaz, ugyanis a beágyazott reklámok eltüntetése évi 50 dollárba kerül, míg a tárhely megduplázása (2 TB-ra) pedig évi 500 dollárunkba kerül, ami közelíti a „csillagászati összeg” kategóriát.

Az új designról még pár szóban: A felhasználó felület alaposan megváltozott, ez a legnagyobb szabású ráncfelvarrás a Flickr fennállása óta, mely markánsan eltér az eddig megszokottól és roppant ismerős lesz a konkurencia révén. A Yahoo valószínűleg már észlelte az 500px.com növekvő népszerűségét, mert szinte teljes egészében lemásolták annak megjelenését, mintha az üzemeltetők nem egészen értenék, hogy a professzionális fotósok számára a külsőségek csupán másodlagos jelentőséggel bírnak. Úgy tűnik a Flickr és az 500px között most komoly csata bontakozik ki, de amíg az előbbinek nem esik le a tantusz, addig nem fogja visszakapni a profikat, sőt ezekkel a módosításokkal és az igényeik figyelmen kívül hagyásával sokkal inkább a konkurencia felé hajtja őket.