MEGOSZTÁS

A fenti képen olyasmi látható, amibe gyakran belefuthat egy tapasztalatlanabb designer: a monitoron feketének látszó háttér a nyomtatásban már nem tökéletes, és így a kép nem olvad bele a háttérbe.

A probléma a “solid black” és a “rich black” színek között van. Az előbbi a tiszta fekete, amely a CMYK-skálán a (0,0,0,100) értékekkel jellemezhető. Ez azonban nyomtatásban világosabb, mint a másik, példánkban 3 színt is tartalmazó rich black, amelynél egy gyakran használt CMYK-érték a (30,30,30,100). Ez sötétebb fekete színt eredményez, amely a grafikákban nagyobb valószínűséggel van jelen, mint a solid black – így egy esetleges színösszemosásnál csökkenni fog az esélye annak, hogy a sötét hátterünkbe nem olvad bele az előtérben levő logo vagy ábra. A “rich black” fekete színtényezőinek megválasztása függ az adott nyomtatási szabványtól, festékektől, hordozótól. Alapelv, hogy csak annyi színnel (CMY) “koszoljuk” a feketét amely még nem vezet a színezeti változásához (neutrális marad), csak méylíti (sötétíti) azt. Leggyakrabban a C=30%, M=30%, Y=30%, K=100%, illetve a C=70%, M=40%, Y=40%, K=100% értékekkel találkozunk, de érdemes kikérni a nyomtatást végző nyomda véleményét is, hogy az általuk alkalmazott technológia milyen “rich black” értéket kíván meg.